Κείμενο: Γεώργιος Μαυράκης
Αναδημοσίευση Λίνα Περγάμαλη
Επιμέλεια Ανάρτησης: Κλαίρη Μπαράκου
ΜΙΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΑΓΝΩΣΤΗ ΤΕΧΝΗ.
Οι μεγαλύτεροι και γνωστότεροι Κινηματογράφοι Α’ Προβολής του Κέντρου των Αθηνών, τη Χρυσή Εποχή του Κινηματογράφου στις Δεκαετίες του ’60 και ’70, αναρτούσαν στις εισόδους τους Γιγαντοαφίσες που απεικόνιζαν σκηνές από την ταινία που παιζόταν. Το μέγεθός τους πολλές φορές ξεπερνούσε και υπερέβαλε το μήκος και το ύψος της πρόσοψής τους. Ο Καλλιτέχνης δημιουργός τους, επέλεγε χαρακτηριστικά στιγμιότυπα και πρόσωπα Πρωταγωνιστών Ηθοποιών του Εργου και δημιουργούσε αυτές τις εντυπωσιακές έγχρωμες γιγάντιες ζωγραφικές παραστάσεις που πλαισίωναν την είσοδο των Κινηματογράφων.
Ιδιαίτερα το βράδυ, οι φωτισμένες επιγραφές και οι Γιγαντοαφίσες, καθώς κάποια από τα φώτα με διάφορα χρώματα αναβόσβηναν, τραβούσαν την προσοχή του κόσμου και το θέαμα ήταν φαντασμαγορικό. Η ζωή τους διαρκούσε όσο και η προβολή της ταινίας. Υστερα, έχοντας εκπληρώσει την “αποστολή” τους καταστρέφονταν για να αναρτηθούν οι καινούργιες.
Επιπροσθέτως, στις Σάλες-Στοές Εισόδου και σε βιτρίνες στους τοίχους, υπήρχαν Φωτογραφίες σε Ταμπλώ, όπου διαφημίζονταν επίσης και τα Εργα που θα ανέβαιναν ΠΡΟΣΕΧΩΣ.
Οι Πρεμιέρες των Διασημοτέρων Ταινιών του Ελληνικού και Παγκοσμίου Κινηματογράφου είχαν Επίσημο και Πανηγυρικό χαρακτήρα. Καλούνταν σε αυτές και παρευρίσκοντο σημαντικά πρόσωπα της Πολιτειακής και Πολιτικής Ηγεσίας, Καλλιτέχνες, Λογοτέχνες καθώς και Συντελεστές της Παραγωγής της Ταινίας, Ηθοποιοί και Σκηνοθέτες, Ελληνες και Ξένοι. Το σημαντικό αυτό Καλλιτεχνικό γεγονός καταγραφόταν από τα Μέσα Ενημέρωσης (Ραδιόφωνο, Τύπος), Κινηματογραφικά Συνεργεία και τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ.
Από ταινίες των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ (ΕΟΑ) που αναφέρονταν σε πρεμιέρες ταινιών, απομόνωσα δεκαπέντε (15) στιγμιότυπα-φωτογραφίες που δείχνουν εντυπωσιακές Γιγαντοαφίσες των Κινηματογράφων Α΄ Προβολής του Κέντρου, REX, ΑΤΤΙΚΟΝ, ΑΠΟΛΛΩΝ, ΟΡΦΕΥΣ, ΠΑΛΛΑΣ.
Το REX στην οδό Πανεπιστημίου, είχε την πιό εντυπωσιακή, επιβλητική, “Χολυγουντιανή” πρόσοψη.
Το ΑΤΤΙΚΟΝ και ο ΑΠΟΛΛΩΝ βρίσκονταν στο Νεοκλασσικό Κτήριο στην συμβολή των οδών Σταδίου και Χρήστου Λαδά, που οικοδομήθηκε σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ. Καταστράφηκε από πυρκαγιά το 2012. Μέχρι σήμερα ( 2022 ) δεν έχει επισκευαστεί και είναι αποκλεισμένο με λαμαρίνες στα πεζοδρόμιά του για προστασία των πεζών από πιθανές πτώσεις υλικών. Από την φωτιά ευτυχώς οι δύο Κινηματογράφοι σώθηκαν σχεδόν ανέπαφοι.
Ο ΟΡΦΕΥΣ βρισκόταν μέσα στην ΣΤΟΑ ΟΡΦΕΩΣ – ΑΡΣΑΚΕΙΟΥ με τον εντυπωσιακό γυάλινο θόλο. Δεν είχε πρόσοψη επί της οδού Πανεπιστημίου ή της Σταδίου. Αναρτούσε Γιγαντοαφίσες στην είσοδο της Στοάς από την πλευρά της οδού Πανεπιστημίου, όπου είχε επίσης και μία Λύρα ( ο Ορφέας μάγευε με την Λύρα που του χάρισε ο Θεός Απόλλων ). Μέσα στην Στοά υπήρχε επίσης το γνωστό κατάστημα του Κοκκώνη που πουλούσε Σημαίες.
Το ΠΑΛΛΑΣ στην οδό Βουκουρεστίου, ήταν δίπλα στην επιβλητική ΣΤΟΑ ΣΠΥΡΟΜΗΛΙΟΥ, την ωραιότερη ίσως Στοά της Αθήνας, με τα πολύ όμορφα Καφέ.